سفارش تبلیغ
صبا ویژن



خبر سنگنوردی - قوش ؟؟؟؟؟؟؟ میای !!!! بیا .....

خلیل عبد نکویی در غار پراو درگذشت

 

بر اساس اخرین خبرها خلیل  عبد نکویی کوهنورد و هیمالیا نورد استان همدان که برای پیمایش غار پراو  به این غار عزیمت نموده بود در روزهای گذشته در عمق 200 متری  دچار حادثه گردید و با وجود امدادرسانی سایر همنوردان متاسفانه در گذشت.
او از مربیان و کوهنوردان به نام استان همدان بود و صعود قلل لنین و کورژونفسکایا را در کارنامه خود داشت.

شرح حادثه

در روز جمعه وقتی تیم دو نفره یوسف سورنی نیا و خلیل نکویی بازگشت از انتهای غار را شروع کردند. به هنگام صعود، یوسف متوجه مشکلات بالقوه خطرناکی در خلیل می شود و به همین دلیل از او جدا شده و به سرعت خود را به رسول چلنگرپور که به تنهایی در حال صعود بود می رساند و با کمک او خلیل را تا زیر چاه شانزده  رسانده و پس از چند ساعت استراحت به بارگاه چاه پانزده می رسانند.

 

یوسف به سرعت از غار خارج شده و ضمن اطلاع به امدادگران با لوازم لازم به غار برمی گردد و این بار رسول جهت پیگیری و هماهنگی به خارج غار می رود. پس از استراحت خلیل ابراز می کند که وضع اش خوب است و توان ادامه صعود را دارد و به اتفاق یوسف بارگاه چاه پانزده را ترک می کند.

اما مشکلات او دوباره بروز می کند و در زیر چاه سیزده در محل نسبتا خشکی در کنار غار مجبور به توقف می شوند.

 

مجددن یوسف به قصد پیگیری وضعیت امداد به خارج صعود می کند و در زیر چاه شش با تیم دو نفره امدادگران متشکل از برادران یاوری برخورد می کند و به پایین برمی گردند.

 

در معاینات اولیه سطح هوشیاری و توان خلیل خوب تشخیص داده می شود و حرکت به قصد بارگاه چاه پنج شروع می شود. دراین فاصله جمع دیگری از کوه نوردان کرمانشاه نیز به امدادگران اضافه می شوند. اما او به اندازه کافی دوام نیاورده ودر تراورس بین چاه یازده و دوازده معروف به "تراورس اول" جان به جان آفرین تسلیم می کند.

 تیم امداد به هر زحمتی بدن بی جان او را به زیر چاه ده منتقل می کند سپس به بیرون مراجعت می نماید.



سرطناب» مهندس م.ص...... . ساعت 9:31 عصر روز چهارشنبه 87 آبان 22


اکتشاف غار ورونیا از سال دو هزار توسط یک تیم مشترک از کشورهای روسیه، اکراین و گرجستان شروع شده و بعد از گذشت هفت سال هنوز قسمت‌هایی به آن اضافه می‌شود


خبرگزاری میراث‌فرهنگی_ گردشگری_ لیلا اسفندیاری، کوهنورد زن ایرانی به همراه دو کوهنورد دیگر ایرانی و یک غارنورد روسی قصد دارند به اکتشاف غار "ایلوسیا" و پیمایش غار "ورونجایا" بپردازند.
به گزارش خبرگزاری میراث‌فرهنگی،‌ افشین یوسفی؛ عضو باشگاه کوهنوردی و اسکی دماوند در این‌باره گفت:« چند ماه قبل بود که یکی از دوستان غارنورد روس ،"یوری"(سرپرست برنامه غار پراو سال 2006 ) در ایمیلی از من و کاظم فریدیان و لیلا اسفندیاری دعوت کرد که برای اجرای دو برنامه غار نوردی در روسیه به آنها ملحق شویم
به گفته وی، اولین برنامه، ادامه اکتشاف "غار ایلوسیا" که در شهر ساحلی سوشی در روسیه قرار داشت و دیگری پیمایش "غار ورنجایا" با تلفظ روسی ورونیا (کوربورا) که با عمق 2160 متر تاکنون عمیق‌ترین غار دنیا شناخته شده، است. این غار در منطقه مرزی آبخازیا و در کشور گرجستان قرار دارد.
بنابراعلام باشگاه کوهنوردی و اسکی دماوند، سرپرست هر دو این برنامه‌ها را آقای "یوری کازایا"، رئیس انجمن غارنوردی روسیه، برعهده دارد.
یوسفی اعلام کرد:« در تماس‌های فراوان و به دلیل اجرای برنامه کاظم به دلیل برنامه "کی 2 " این برنامه برای ما دو نفر کنسل شد ولی خانم سفندیاری مشکلی برای اجرای آن نداشت. بعد از رایزنی قرار شد که یوسف سوری‌نیا از غارنوردان کرمانشاه و علی هکی از کوهنوردان و فنی کاران اراک به جای من و کاظم به همراه خانم اسفندیاری که از ابتدای طرح آن زحمت برنامه‌ریزی و تماس‌های آن‌را در ایران داشت، در این برنامه شرکت کنند
یوسفی در این‌باره گفته است:‌« پس از مدتی گیرو دار در سر اجرای این برنامه و ایجاد مشکلات فراوان برای گرفتن بلیت هواپیما و ویزا روسیه و گرجستان که تقریبا همه آنها به حالت تعلیق در آمد، این برنامه سه شنبه دوم مرداد توسط این سه تن و از طریق خاک ترکیه به اجرا درآمد
اکتشاف غار ورونیا از سال دو هزار توسط یک تیم مشترک از کشورهای روسیه، اکراین و گرجستان شروع شده و بعد از گذشت هفت سال هنوز قسمت‌هایی به آن اضافه می‌شود که همین اضافه شدن‌ها آنرا به عمق 2160 متری رسانده که با این عمق اکنون عمیق‌ترین غار جهان ثبت شده است.
برای رسیدن به این عمق باید در دو سیفون و حوضچه آب با لوازم غواصی عبور کرد که خود این امر کار بسیار شاق و طاقت فراسایی است.
این غار دارای چند شعبه اصلی و فرعی دیگر است که هر کدام از آنها به طور مستقل در عمق‌های 1004 متری، 1710 متری، 1715 متری، 2080 متری و شعبه آخر در 2160 متری به انتها می‌رسد.

 



سرطناب» مهندس م.ص...... . ساعت 3:12 عصر روز جمعه 86 شهریور 30


اردوی انتخابی تیم ملی کوهنوردی کشور

سر پرست آقای سعید جواهر پور - مربیان آقایان : حسن جواهر پور - محسن نوری - عباس علی نژاد - رضا ایاز - علی رضا گوهری - حسین شهلایی - محمد جدائیان .

در این اردو کارگاه های ۱- ثابت گذاری و فرود - ۲- بسکت و حمل مجروح ۳- همکاری گروهی ۴- اتاق برفی ۵- سیستم های بالا کشی مصدوم ۶- اضافه کردن طناب در حمل مجروح ها ۷- حرکت تیمی با طناب بر روی یخچال و چند ایتم دیگر آموزش و تست گرفته شد .

اسامی شرکت کنندگان:

حامد کرامت ، حسین صالحی ، حسین ابوالحسنی ، عباس رنجبری ، عباس یاوری ، محمد هاشمی و عبدالمجید اسکندری ( از تهران ) - آرمان شهپری ( از فارس ) – محسن زارع و مجید نعمت اللهی ( از لرستان ) – بابک دکتر زاده ( از کرج ) – مجتبی نور محمدی ، نیما زربفت و مهدی طباطبایی ( از همدان ) – مهدی پهلوان و علی ساختمانی ( از آذربایجان شرقی ) – محسن آهنگری ( از آذربایجان غربی ) – میثم آرمیده ( از زنجان ) – مهدی پهناور ( از اردبیل ) – علی اصغر خاجوند ( از مازندران ) – محمد نبی عامریان ( از کرمانشاه ) – علی علیمحمدی- محمد جلالی  ( از مرکزی ) – یاسر جهانگیری ( از کهکیلویه و بویر احمد ) –  مختار ناوه ، کوروش جوانمرد نژاد و واسع سید موسوی ( از کردستان ) - محمود عیسی آبادی ( تهران ) - یاسر علیان ( خراسان )

 



سرطناب» مهندس م.ص...... . ساعت 11:29 عصر روز پنج شنبه 86 شهریور 29


باز هم سقوط در حین فرود، باز هم درگذشت یکی از بازماندگان بعد از حادثه اول.

این چندمین حادثه در حین فرود است. شهریار امیر سلیمانی در دیواره علم کوه، منصور علی پور در دیواره بیستون، ویکتوریا کیانی راد در غار پرو و حالا مهدی عزیزی.

در واقع روش پیشگیری از بروز این نوع حوادث بسیار ساده است. در هیچ لحظه ای نباید از حمایت خارج شد. فرض کنید ناگهان از حال بروید یا بر اثر سقوط سنگ از بالا یا سر خوردن طناب در دستهایتان و یا هزار و یک دلیل دیگر نتوانید طناب را نگه دارید. در آن صورت باید بدون برخورد به حتی یک طاقچه توسط طناب نگه داشته شوید. ساده ترین و متداولترین ابزار برای انجام آن نیز استفاده از یک طنابچه 5 میلیمتری به عنوان خود حمایت روی طناب فرود است. درمورد مثالهای فوق ممکن است امیر سلیمانی و منصور علی پور به دلیل عدم دسترسی به کارگاه مناسب خود را از طناب جدا کرده باشند. این نیز خطای بزرگ دیگری است که باید آخرین گزینه ای باشد که انتخاب می کنیم. فکر می کنم بی توجهی به قرار داشتن دائمی در حمایت، خستگی و گاه اعتماد به نفس کاذب دلیل اصلی بروز این گونه حوادث باشد.

اما شاید تاسف آورتر از مرگ این عزیزان که در پی خطای فنی اتفاق افتاده است مرگ هم تیمی آنها است در حالیکه امکان نجات فراهم بوده است. آنچه از این نوع به خاطر دارم مرگ حسین حراستی بعد از مرگ عبدالله عزیزی در هنگام بازگشت از قله، مرگ امیر احمدی بعد از سقوط ویکتوریا کیانی راد، مرگ احسان یوسفی از دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر بعد از سقوط و مرگ دانشجوی دیگر، سحر قهرمانی، و در این آخری مرگ علیرضا سلیمانی بعد از مرگ مهدی عزیزی است.

با مروری کلی بر این حوادث ( و نه جزئی زیرا بخشی از اطلاعات در پرده ابهام باقی مانده اند)، می بینیم یک نفر بر اثر حادثه جان خود را از دست می دهد و بعد از آن بازماندگان قدرت تصمیم گیری مناسب را ندارند و بدون هیچ توجیهی یک نفر دیگر نیز جان خود را از دست می دهد. حسین حراستی می توانست همراه با مسعود آقابالایی و راهنمای روس به پایین بیاید. احسان یوسفی ظاهرا به دنبال سحر قهرمانی خود را به دره پرتاب می کند، امیر احمدی اگر چه تا قبل از حادثه اول ظاهرا در شرایط بحرانی قرار گرفته بود ولی تصمیم صحیح اولیه برای ماندن، بعد از مرگ کیانی راد تبدیل به تصمیم به ادامه صعود می شود، و در این حادثه اخیر دو نفر باقی مانده نمی توانند تشخیص دهند که ماندن یک شب دیگر بدون وسایل شب مانی چه خطری برایشان به همراه دارد و بیهوده ساعات با ارزشی را از دست می دهند.

فکر می کنم راه حل مقابله با این گونه حوادث به مراتب مشکلتر از حوادث فنی باشد زیرا در اینجا با یک پدیده روانی و اجتماعی مواجهیم که دلایل گوناگونی می تواند برای آن وجود داشته باشد از جمله نحوه برخورد جامعه و ارگانها با حوادث. فکر می کنم این موضوع می تواند دستمایه مناسبی برای یک تحقیق روانشناسی قرار گیرد.

اما به نظرم یکی از مهمترین دلایل بروز حوادثی از این دست عدم آمادگی ذهنی برای مقابله با شرایط بحرانی است. برای پیشگیری از آنها باید به تمرین ذهنی اشاره کنم که در کشورمان به ندرت به آن پرداخته شده است. منظور از تمرین ذهنی تصور و تجسم شرایط سخت و بحرانی و روشهای مختلف مقابله با آنها در شرایط عادی و در خارج از کوه است. نه تنها در ورزشهای دیگر بلکه در بسیاری از سازمانها و ارگانهای مختلف این گونه تمرینها به اشکال مختلف بخشی از آموزش ها را تشکیل می دهند.

به عنوان مثال، تمرین ذهنی درکوهنوردی عبارت است از جمع شدن اعضای تیم دور هم، معرفی یکی از شرایط سخت یا بحرانی که ممکن است اتفاق بیافتد و سپس همفکری نفرات درمورد چگونگی مقابله با آن. و تکرار این چرخه تا زمانی که افراد با مجموعه ای از شرایط خاص و بحرانی احتمالی در آن برنامه و نحوه مقابله با آنها آشنا شوند. بعضی از مربیان تاکید دارند که این آموزشها باید به ضمیر ناخود آگاه شخص نفوذ کند تا در زمان نیاز مکانیزم مقابله به طور خودکار به کار بیافتد.

چنانچه می دانید درکوهنوردی با شرایط سخت و بحرانی زیادی روبروییم؛ گم شدن در بوران و برف، پرتاب شدن کوله پشتی حاوی وسایل ضروری به دره، مرگ یک هم تیمی و بسیاری شرایط دشوار دیگر که به قدری اتفاق می افتند که شاید اطلاق واژه نامنتظره برای آنها صحیح نباشد. با تمرین ذهنی افراد تیم در صورت برخورد با حوادث این چنین تا حدودی آمادگی ذهنی پیدا می کنند و تحت شرایط سنگین روحی و احتمالا جسمی که در پی حادثه بوجود می آید قادر خواهند بود تصمیم مناسب تری اتخاذ نمایند.

نمی توانم دراین زمینه اشاره ای به مصاحبه آقای هوایی سرپرست جدید فدراسیون کوهنوردی نکنم. تاکید وی به اطلاعیه فدراسیون در مورد عدم کوهنوردی به دلیل شرایط بد جوی و عدم توجه اعضا این تیم که آن را یکی از دلایل بروز این حادثه دانسته اند نشان از درک نادرست ایشان از کوهنوردی جدی و در شرایط زمستانی دارد. و ظاهرا به همین دلیل است که آن را یک نافرمانی قلمداد کرده و مسئولین باشگاه آرش را به "کمیته انظباطی" فرا خوانده است. در این زمینه اگر لازم باشد بیشتر خواهم نوشت.

همچنین به عنوان یک عضو باشگاه آرش از دوستان تقاضا می کنم جزئیات حادثه را بدون کم و کاست اعلام کنند. فراموش نکنیم با اطلاع رسانی دقیق و شفاف باید احتمال به وجود آمدن حوادث مشابه را کاهش دهیم. همچنین مسئولیت خود را در مورد این حادثه بپذیریم.

به خانواده این عزیزان، اعضا باشگاه آرش و جامعه کوهنوردی تسلیت می گویم.
روحشان در اوج



سرطناب» مهندس م.ص...... . ساعت 1:35 عصر روز جمعه 86 شهریور 23


آخرین ویدئوی سنگ نوردی دنیا

 

کمپانی بیگ آپ پروداکشنز آخرین ویدئوی سنگ نوردی خودش رو معرفی کرد. به ادعای بیگ آپ این ویدئو بزرگترین ویدئوی سنگ نوردی تاریخه! اسم این ویدئو رو کینگ لاینز گذاشتن.
این ویدئو کریس شارما رو در حال سفر به سرتاسر دنیا برای پیدا کردن بهترین مسیرهای سنگ نوردی دنیا و صعود از آنها نشون میده. این ویدئو هنوز وارد بازار نشده ولی کمپانی تریلر این ویدئو رو بصورت رایگان برای داونلود گذاشته. از همین تریلر هم معلومه که کار زیادی روی این ویدئو صورت گرفته. بیشتر از 50 صحنه در ایالات متحده فیلم برداری شده. در ساخت این ویدئو علاوه بر جاش لاول که بزرگترین کارگردان فیلمهای سنگ نوردیه پیتر مورتیمر هم حظور داره.

مهمترین و شاید جذاب ترین قسمت این ویدئو مربوط به صعود کریس شارما از مسیر "سه درجه جدایی" میشه. این مسیر که آخرین مسیر 5.14d/9a دنیاست حدود یک ماه پیش توسط کریس شارما تاپ شد. دلیل این نامگذاری از طرف کریس شارما این بود که این مسیر تا انتها سه پرش بزرگ میخوره که میشه گفت از سه جا شکاف برداشته.
تریلر این ویدئو با جملات زیر از زبان کریس شارما شروع میشه:

I"ve been living this life style for about 9 years now.
this been on the road and travelling from one place to the next
finding the most beautiful climbs.

من حدود نه ساله که به این سبک زندگی میکنم.
از اینجا به اونجا سفر میکنم
تا زیباترین مسیرهای سنگ نوردی رو پیدا کنم.

 



سرطناب» مهندس م.ص...... . ساعت 2:34 عصر روز چهارشنبه 86 شهریور 21


رویت سیاره مریخ

 

در روز بیست و هفتم آگوست معادل دوم شهریور سال 1386 سیاره مریخ یکی از درخشانترین اجرام قابل رویت در آسمان دیده شد . رویدادی بسیار نادر که آنرا حلول دو ماه در یک آسمان مینامند. این پدیده زیبا دوم شهریور ساعت سی دقیقه نیمه شب در آسمان مشاهده و رصد شد . شاید برایتان جالب باشد بدانید دفعه بعدی که این رویداد جالب را میتوانید ببینید سال 2287 میلادی خواهد بود.و شما  این فرصت را از دست دادید.



سرطناب» مهندس م.ص...... . ساعت 12:31 صبح روز چهارشنبه 86 مرداد 31


بازگشت بانوان کوهنورد از موستاق آتا

 

پرستو ابریشمی و شیما شادمان که ماه گذشته تهران را به مقصد چین جهت صعود قله 7546 متری مستاق آتا ترک کرده بودند در ساعت 24 دقیقه بامداد صبح امروز پنجشنبه 18 مرداد 1385و در میان استقبال اعضای باشگاه و خانواده هایشان از طریق فرودگاه امام خمینی وارد ایران شدند.

در طی این مراسم استقبال، خبرنگار واحد مرکزی خبر و خبرنگار شبکه خبر نیز برای پوشش خبری این صعود به فرودگاه آمده واز این دو بانوی کوهنورد گزارش خبری تهیه کردند.

لازم به ذکر است که به همراه این دو کوهنورد، کوهنوردان دیگر از خانه کوهنوردان تهران و شرکت آذر کوه تبریز نیز امسال موفق به صعود این قله هفت هزار متری شدند که آنها نیز از طریق همین پرواز وارد کشور ایران شدند.

 



سرطناب» مهندس م.ص...... . ساعت 12:30 صبح روز چهارشنبه 86 مرداد 31


 سقوط یک صخره‌نورد زن هنگام تمرین از صخره

 

یکی از اعضای گروه صخره‌نوردی که در حال تمرین بر روی سنگ چکمه بندیخچال دربند بودند، در حادثه‌ای ناگهانی از ارتفاع بیش از 10 متری سقوط کرد و دچار شکستگی شد؛ مصدوم حادثه با بالگرد اورژانس به بیمارستان انتقال داد.

به گزارش خبرنگار«حوادث» ایسنا، حدود ساعت 13 و 5 دقیقه روز بیست و ششم مرداد ماه، یک مورد سقوط از سنگ چکمه بند یخچال دربند از طریق مرکز فوریت‌های پزشکی (115) به اطلاع امدادگران کوهستان جمعیت هلال‌احمر شمیرانات تهران رسید.

امدادگران نیز به محض اطلاع از این حادثه در قالب یک تیم 4 نفره به منطقه مورد نظر اعزام شده و پس از گذشت 25 دقیقه با حضور در محدوده سنگ چکمه مشاهده کردند: زن جوانی حدودا 22 ساله که به همراه یک گروه 10 نفره برای صخره‌نوردی به آن منطقه رفته بود، از ارتفاع بیش از 10 متری سنگ چکمه به طرف پایین سقوط کرده و از ناحیه آرنج دست و زانو دچار شکستگی شده است.

در این میان یکی دیگر از اعضای گروه نیز که با مشاهده سقوط این صخره‌نورد به سرعت برای جلوگیری از شدت حادثه برای نجات جان وی اقدام کرد، از ناحیه سر دچار آسیب‌دیدگی شد.

به گفته یکی از اعضای این گروه که خود برای نجات فرد آسیب‌دیده وارد عمل شده بود، زن مصدوم یکی از کارآموزان کلاس‌های صخره‌نوردی یک انجمن کوهنوردی است که به منظور شرکت در کلاس صخره‌نوردی طبیعت صبح امروز در قالب گروهی به ارتفاعات بند یخچال دربند رفته و هنگام صخره‌نوردی به دلیل نامشخصی سقوط کرده و بر اثر برخورد با دیواره دچار شکستگی شد.

بدین ترتیب پس از هماهنگی امدادگران هلال‌احمر، بالگرد اورژانس برای امدادرسانی در محل حاضر شد و هر دو مصدوم را به بیمارستان منتقل کرد



سرطناب» مهندس م.ص...... . ساعت 12:6 صبح روز دوشنبه 86 مرداد 29


سنگنوردان فرانسوی به ایران می‌آیند

مربیان سنگ‌‌نوردی فرانسوی برای آموزش، آبان امسال به دعوت انجمن کوهنوردان به ایران می‌آیند. به گزارش خبرگزاری میراث‌فرهنگی، انجمن کوهنوردان ایران قصد دارد پس از برگزاری دوره آموزش سنگ‌نوردی در منطقه پل خواب که 25 تا 28 خرداد برگزار ‌شد 12 نفر را برای شرکت در اردویی با حضور مربیان فرانسوی گزینش کند. پیشنهاد برگزاری اردوی مشترک با مربیان فرانسوی به دنبال رایزنی‌های انجمن با سازمان کوهستان بزرگ که در فرانسه فعالیت می‌کند امکان‌پذیر شده و در صورتی که مشکلی پیش‌ نیاید این گروه به ایران خواهند آمد. محمود بهادری، مدیر کمیته آموزش انجمن کوهنوردان با اعلام اینکه این نخستین‌باری است که مربیان خارجی به دعوت انجمن به ایران می آیند درباره اردوی "پل‌خواب" به میراث خبر گفت: «اردوی سنگ نوردی برتر با هدف آموزش روش‌ها و فنون تخصصی صعود دیواره‌های بلند، ایمنی در صعودهای بلند، امداد و نجات روی دیواره‌ها تبادل تجربیات درباره انتقال و اصلاح دانسته‌های دیواره‌نوردی، بررسی اخلاقیات دیواره‌نوردی و هماهنگ کردن روش‌های درجه‌بندی سطح کشور و گزینش است



سرطناب» مهندس م.ص...... . ساعت 12:34 صبح روز دوشنبه 86 مرداد 22


بازداشت مرد عنکبوتی

" یک فرانسوی ملقب به مرد عنکبوتی در حالی که تا طبقه شصتم برجهای دوقلوی کوآلالامپور صعود کرده بود توسط پلیس مالزی بازداشت شد. آلن رابرت که شهرت به سزایی در صعود بدون تجهیزات به ساختمانهای عظیم جهان از جمله برج ایفل، امپریال استیت و برجهای دوقلوی پتروناس در کوآلالامپور مالزی دارد روز گذشته در سالگرد دهمین سال صعود خود بر فراز برجهای دوقلو مجددا تصمیم به صعود از دیوار بیرونی این برج گرفت. 10 سال پیش نیز رابرت آلن در طبقه شصتم توسط پلیس بازداشت شده بود و نتوانسته بود کار خود را به پایان ببرد. پلیس علت بازداشت وی را صعود بدون تجهیزات ایمنی و بدون مجوز اعلام کرده است. ساختمان برجهای دوقلو ملقب به برجهای پتروناس 88 طبقه دارد و نمای آن از شیشه و استیل است



سرطناب» مهندس م.ص...... . ساعت 3:43 عصر روز شنبه 86 مرداد 20


   1   2      >